نتیجه بررسی واژگونی اتوبوس در شورای شهر یک گزارش و چند انتقاد پرونده کشته‌شدن ۸ نفر را بستپایگاه خبری تحلیلی شمالغرب
rss صفحهاصلی بینالملل ایران اجتماعی اقتصادی سیاسی ورزشی فرهنگوهنر معرفیاستان شهرستانها ثبتخبر دربارهما تماسباما پیوندها آرشیو

ساعتوتاریخانتشارخبر:4:13 قبل از ظهر--10 / 2 / 1393

شمالغرب:شورای شهر امروز (سه‌شنبه) شاهد گزارش و توجیه و انتقاد و گلایه درباره حادثه واژگون‌شدن اتوبوس در بزرگراه آزادگان بود. معاون حمل و نقل شهردار تهران گزارش‌اش را با بعض به پایان رساند و اعضای شورا از تردید در صلاحیت شرکت‌های خصوصی حمل و نقل شروع کردند و تا درخواست استعفای وزیر کشور پیش رفتند.

در ابتدا جعفر تشکری هاشمی، معاون حمل و نقل شهردار گزارشی از نحوه وقوع حادثه و علت آن به شورا ارائه کرد. او نقایص ایمنی در بدنه اتوبوس و استاندارد نبودن شیشه‌های آن را اصلی‌ترین دلایل پرتاب‌شدن مسافران به بیرون از اتوبوس و کشته و زخمی‌شدن آنان دانست.
 
معاون شهردار تهران علت حادثه را از زبان راننده که در بازداشت به سر می‌برد اینطور شرح داد: یک خودروی سواری پژو که در کندروی آزادگان شمال به جنوب حرکت می‌کرده و قصد ورود به حکیم- شرق را داشته، به طور ناگهانی ترمز می کند و تغییر مسیر ناگهانی می‌دهد. راننده اتوبوس تصمیم می‌گیرد از کنار خودرو رد شود که کنترل اتوبوس را از دست می‌دهد و با گاردریل برخورد می‌کند.
 
به گفته تشکری بر اساس اطلاعات GPS اتوبوس در زمان برخورد 50 کیلومتر در ساعت سرعت داشته که باید برای ورود به رمپ سرعت کمتر از این می‌بود. پلیس نیز در ارزیابی خود گفته راننده با سرعت نامطمئن وارد این خروجی شده است.
 
او با اشاره به اینکه بعد از برخورد اتوبوس با گاردریل، بخشی از گاردریل خمیده می شود و اتوبوس با لبه جدول برخورد می کند و به سمت راننده چپ می‌کند، اضافه کرد: بررسی ها نشان می‌دهد شدت تصادف به حدی نبود که چنین فاجعه‌ای به بار بیاورد.
 
در اینجا معاون شهردار تهران بدنه اتوبوس اسکانیا را به عنوان یکی از متهمان به شورا معرفی کرد. به گفته او شهرداری از کارشناسان دانشگاه و موسسه استاندارد دعوت کرده این حادثه را بررسی و کارشناسی کنند. بررسی سوابق نشان می‌دهد شیشه‌های جلوی این اتوبوس‌ها مکررا بدون تصادف ترک خورده یا از جا بیرون می آیند.
 
تشکری با نشان‌دادن عکس به اعضای شورا نشان داد که تمام شیشه‌های اتوبوس شکسته‌اند. به اعتقاد او علت شکسته‌شدن همه شیشه‌ها این است که به طور صحیح با بدنه و سقف مونتاژ نشده و اتصالات شیشه در مونتاژ ضعیف است. به همین دلیل بیرون زدگی شیشه‌های جلو و نداشتن نوار مناسب دور شیشه و اتصالات نامناسب شیشه های جانبی باعث شده که پس از برخورد، شیشه‌ها شکسته و مسافران به بیرون پرتاب شوند و پس از واژگونی اتوبوس در زیر اتوبوس قرار گیرند.
 
معاون شهردار تهران بعد از اینکه از ضعف بدنه و فایبرگلاس ‌بودن صندلی‌های اتوبوس و ناامن‌بودن این نوع اتوبوس گفت به این موضوع هم اشاره کرد که در سال 87 از طرف شرکت واحد نامه‌ای به شرکت سازنده فرستاده شده و موارد اعلام شده است.
 
تشکری در شورای شهر اعلام کرد که « این اولین حادثه نیست و آخرین هم نخواهد بود» چراکه شهرداری بارها نسبت به ایمنی اتوبوس ها ابراز نگرانی کرده اما نمی‌تواند به مردم بگویید که به دلیل ایراداهای فنی نمی‌تواند خدمت‌رسانی کند. او از نبود سامانه‌ای برای آزمایش سامانه گازی 3 هزار اتوبوس گازسوز هم ابراز نگرانی کرد چرا به گفته او اگر هرکدام از مخزن‌های این اتوبوس‌ها منفجر شود مانند «یک بمب» عمل می‌کند.
 
در ادامه تعدادی از اعضای شورای شهر نسبت به این حادثه واکنش نشان دادند. احمد دنیامالی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با اشاره به اینکه بهتر بود در شورا و شهرداری این‌روز عزای عمومی اعلام می‌شد اضافه کرد: بی‌مبالاتی شرکت سازنده اتوبوس علت اصلی حادثه است. قطعا اشکالاتی در ساخت و استانداردهای ایمنی اتوبوس‌های اسکانیا وجود دارد که این نوع تصادفات رخ می‌دهد.
 
عبدالحسین مختاباد هم با اشاره به اینکه سالها است مردم به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی ترغیب می‌شوند گفت: وقتی می‌گوییم این اتوبوس‌ها بمب هستند باید طرح ترافیک را برداریم و از مردم بخواهیم که ماشین‌هایشان را به خیابان بیاورند. او همچنین از وزیر کشور خواست که به علت این حادثه استعفا دهد.
 
مرتضی طلایی، نایب‌رئیس شورای شهر تهران مجموعه مدیریت شهری را در این حادثه مقصر دانست و گفت: همه ما مقصریم، و شهرداری باید بدون هیچ اغماضی درباره وظایف خود و در برخورد قاطع با متخلفان در بخش مربوطه از جمله شرکت اسکانیا عمل کند.
 
اسماعیل دوستی اما از معاون شهردار پرسید: چرا شهرداری به‌رغم گزارش‌ها اتوبوس‌‌های غیراستاندارد از وزارت کشور خریداری شده و چرا شهرداری در همان زمان تذکر داده نشده است.
 
رحمت‌الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت شورا هم خواست گزارشی به قوه‌قضاییه ارسال شود تا کسانی که در خرید این اتوبوس‌ها و تولید و استفاده از آنها دست داشته‌اند، مورد پیگیری قرار گیرند.
 
محمد حقانی دیگر عضو شورای شهر تهران اما نظارت‌نداشتن بر پیمانکاران شهرداری را علت بروز چنین اتفاق‌هایی دانست. به گفته او وضعیت اسفناکی بر شرکت‌های خصوصی اتوبوسرانی حاکم است. او از همکاران‌اش پرسید چرا به نیروی انسانی که اصل قضیه است، نمی پردازید؟ بروید ببینید رانندگان شرکت واحد در چه وضعیتی دارند زندگی می کنند. قانون کار بر فعالیت آنان حاکم نیست و کمتر از قانون کار دارند حقوق می گیرند. این در حالی است که نیروی انسانی محور توسعه است.
 
پرویز سروری که پیش از این نماینده مجلس بود علت خرید این اتوبوس‌ها را اجبار وزارت کشور دولت قبل و مجلس بر شهرداری دانست. به گفته او شش هفت سال پیش درباره این اتوبوس‌ها اختلاف جدی بین شهرداری و وزارت کشور ایجاد شد و شهرداری اتوبوس‌ها را تحویل نمی‌گرفت. اما مجلس وارد قضیه شد و شهرداری تهران با فشار این اتوبوس‌ها را تحویل گرفت.
 
در پایان احمد مسجدجامعی، رئیس شورای شهر تهران از رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا خواست گزارشی از موضوع و وضعیت حادثه دیدگان تهیه کنند و همچنین گزارشی درباره راهکارهای کلان حل مشکل و مسائل حقوقی آن در صحن شورا ارائه کند.
 
خبرگزاری میراث فرهنگی
انتهای خبر/

انتهای پیام/

اخبار استان اردبیل را اینجا بخوانید

دیدگاههای ارسال شده ، پس ازتأیید توسط مدیر مسئول‌ سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
پیامهایی که حاوی تهمت یا افترا باشد تائید نخواهد شد.
انتشار نظر به معنای تأیید از دید مسئول سایت نبوده و مسئولیت نظرات بر عهده نظردهنده است.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


برچسب : خبر،اردبیل،شمالغرب ,
چاپاینصفحهنسخهمناسبچاپ
مطالبمرتبط

پایگاهخبریتحلیلیشمالغرب